sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Kolmas viikko: museoita ja kuorofestareita

Maanantai alkoi samalla tavalla kuin kaksi aikaisempaa, vaikeuksiin nousta sängystä ylös herätyskellon ääneen. Päivä töissä meni hyvin. Palvelin asiakkaita ja jatkoin projektiani kävijämäärien kirjauksien kanssa. Opin myös frankkeeraamaan lähteviä kirjeitä, joka tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että tehtävään osoitettu kone arvioi kirjeen painon perusteella siihen tulevan postitusmaksun. Illalla kävimme Fredrikin kanssa NWRC:n kuntosalilla, johon saimme Fredrikin kontaktien kautta käyttöoikeuden.

Tiistaina työpäiväni sisälsi jälleen asiakaspalvelua, tietokoneella työskentelyä ja kuriirina toimimista. Soitin paikalliseen hotelliin ja pyysin heiltä esitteitä ajankohtaisista tarjouksista, ja samalla reissulla kun hain minulle luvatut esitteet kävin Millenium Forumissa viemässä VisitDerryn yleisen esitteen tulevan Halloweenin tapahtumista. Millenium Forum on eräänlainen konferenssi keskus jossa järjestetään myös teatteriesityksiä. Ilta meni netflixiä katsellessa ja blogia kirjoittaessa.

Keskiviikkona olin enimmäkseen asiakaspalvelutehtävissä aamupäivällä, ja iltapäivällä ohjaajani järjesti minulle vierailun Museum of free derryssä, joten iltapäiväni meni siellä. On ehkä väärin sanoa että näyttely oli hieno, ajatellen mitä se sisälsi, joten hyvin tehty lienee parempi ilmaisu. Näyttely kertoi ajasta ennen bloody sundayn tapahtumia, sen aikana, ja hiukan elämästä sen jälkeen. Olen kuullut aikaisemmin senaikaisista tapahtumista mutta jotenkin ne konkretisoitui vasta näyttelyssä, sillä kuvien ja äänitteiden avulla oli jotenkin paljon helpompi kuvitella tapahtumat. Illallla osallistuimme International choral festival opening gaalaan joka järjestettiin Guildhallissa. Ei ehkä ihan meidän tyylistä musiikkia, mutta tulipahan koettua. International choral festival on nelipäiväinen tapahtuma, jonka aikana kuoromusiikkia voi kuulla ihan missä vain Derryssä, jopa ostoskeskuksissa.

Torstai aamupäivä meni myös asiakkaita palvellessa, ja muutamia puheluita soitellessa. Iltapäivällä ohjaajani oli järjestänyt minulle vierailun Tower museumissa. Muesossa oli kolme näyttelyä, Derryn kansan alkuperä, Derryn kaupungin rakennus ja La Trinidad Valencera -laivan uppoaminen. Näyttelyistä oli tehty mielenkiintoisia sillä tavalla, että niissä näki myös jotain konkreettista, eikä vain tarinoita ja kuvatarinoita. Näyttelyt oli tehty labyrintin tapaisiksi, joten niiden läpi kävely tuntui oikealta aikamatkalta.

Perjantaina palvelin asiakkaita inffo keskuksessa ja hoidin muutaman puhelun. Työt sujui hyvin! Töistä päästyäni odottelin hetken että Fredrikin työt loppuisivat, jonka jälkeen kävimme ostamassa leffaliput illaksi. Kävimme Omniplex- nimisessä elokuvateatterissa katsomassa Keeping up with the Joneses -elokuvan, jonka ensi-ilta sattui olemaan juuri samana päivänä. Elokuva oli hyvä ja sen jälkeen kotimatkalla kävimme Jack's Barissa ja maistoimme Blue moon nimistä olutta, johon ilmeisesti kuuluu appelsiiniviipale. Erillaista, mutta hyvää!

Lauantaina emme tehneet kauheasti mitään, syömistä chllaamista ja telkkarin katselua enimmäkseen.

Sunnuntaina saimme hiukan enemmän aikaiseksi: Kävimme Giant's Causewaylla! Päivä alkoi herätyskellon ääneen kahdeksan maissa, ja ylös nouseminen todellakin oli sitkeää koska oli sunnuntai. Kun aamupala oli syöty, nappasimme takit niskaan ja lähdimme kävelemään kohti juna-asemaa. Arkisin bussi-asemalta saa ilmaisen bussikyydin juna-asemalle, mutta kiitos upean sään kävelyreissu oli ihan okei. Junalla Coleraineen, ja siitä bussilla Giant's causewaylle. Perille päästyämme olimme ehkä hiukan hukassa, mutta seurasimme vain muita, koska emme olleet ainoat jotka oli menossa katsomaan maisemia tänään. Päivä auringonpaisteessa ja upeissa maisemissa teki todellakin hyvää!